کد مطلب:1141 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:291

احکام غسل و کفن و نماز و دفن میت
مسأله 548 ـ غسل و كفن و نماز و دفن مسلمان اگر چه دوازده امامی نباشد بر هر مكلفی واجب است، و اگر بعضی انجام دهند از دیگران ساقط می شود، و چنانچه هیچكس انجام ندهد، همه معصیت كرده اند.



مسأله 549 ـ اگر كسی مشغول كارهای میت شود بر دیگران واجب نیست اقدام نمایند، ولی اگر او عمل را نیمه كاره بگذارد، باید دیگران تمام كنند.



مسأله 550 ـ اگر انسان یقین كند كه دیگری مشغول كارهای میت شده واجب نیست به كارهای میت اقدام كند، ولی اگر شك یا گمان دارد، باید اقدام نماید.



مسأله 551 ـ اگر كسی بداند غسل یا كفن یا نماز یا دفن میت را باطل انجام داده اند، باید دوباره انجام دهد، ولی اگر گمان دارد كه باطل بوده، یا شك دارد كه درست بوده یا نه، لازم نیست اقدام نماید.



مسأله 552 ـ برای غسل و كفن و نماز و دفن میت، باید از ولی او اجازه بگیرند.



مسأله 553 ـ ولی زن شوهر او است و بعد از او، مردهائی كه از میت ارث می برند مقدم بر زنهای ایشانند



مسأله 554 ـ اگر كسی بگوید من وصیّ یا ولیّ میّتم، یا ولی میت به من اجازه داده كه غسل و كفن و دفن میت را انجام دهم، چنانچه به حرف او اطمینان دارند و دیگری هم نمی گوید من ولی یا وصی میتم یا ولی میت به من اجازه داده است، انجام كارهای میت با اوست و اگر به حرف او اطمینان ندارند، یا دیگری می گوید من ولی یا وصی میتم، یا ولی میت به من اجازه داده است، در صورتی كه دو نفر عادل به گفته اولی شهادت دهند باید حرف او را قبول كرد.



مسأله 555 ـ اگر میت برای غسل و كفن و دفن و نماز خود غیر از ولی كس دیگری را معین كند، احتیاط واجب آن است كه ولی و آن كس، هر دو اجازه بدهند و لازم نیست كسی كه میت، او را برای انجام این كارها معین كرده، این وصیت را قبول كند، ولی اگر قبول كرد، باید به آن عمل نماید.







احكام غسل میت

مسأله 556 ـ واجب است میت را سه غسل بدهند. اول ـ به آبی كه با سدر مخلوط باشد. دوم ـ به آبی كه با كافور مخلوط باشد. سوم ـ با آب خالص.



مسأله 557 ـ سدر و كافور باید به اندازه ای زیاد نباشد، كه آب را مضاف كند و باندازه ای هم كم نباشد، كه نگویند سدر و كافور با آب مخلوط شده است.



مسأله 558 ـ اگر سدر و كافور باندازه ای كه لازم است پیدا نشود، بنابر احتیاط واجب باید مقداری كه به آن دسترسی دارند در آب بریزند.



مسأله 559 ـ كسی كه برای حج یا عمره احرام بسته است اگر پیش از تمام كردن طواف حج یا عمره بمیرد، نباید او را با آب كافور غسل دهند و به جای آن باید با آب خالص غسلش بدهند.



مسأله 560 ـ اگر سدر و كافور یا یكی از اینها پیدا نشود، یا استعمال آن جایز نباشد مثل آنكه غصبی باشد، باید به جای هر كدام كه ممكن نیست، میت را با آب خالص غسل بدهند.



مسأله 561 ـ كسی كه میت را غسل می دهد، باید مسلمان دوازده امامی و بالغ و عاقل باشد و مسائل غسل راهم بداند.



مسأله 562 ـ كسی كه میت را غسل می دهد، باید قصد قربت داشته باشد یعنی غسل را برای انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد.



مسأله 563 ـ غسل بچه مسلمان اگر چه از زنا باشد واجب است، و غسل و كفن و دفن كافر و اولاد او جایز نیست، و كسی كه از بچگی دیوانه بوده و به حال دیوانگی بالغ شده چنانچه پدر و مادر او یا یكی از آنان مسلمان باشند، باید او را غسل داد، و اگر هیچ كدام آنان مسلمان نباشند، غسل دادن او جایز نیست.



مسأله 564 ـ بچه سقط شده را اگر چهار ماه یا بیشتر دارد، باید غسل بدهند و اگر چهار ماه ندارد، باید در پارچه ای بپیچند و بدون غسل دفن كنند.



مسأله 565 ـ حرام است مرد زن را، و زن مرد را غسل بدهد، ولی زن می تواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم می تواند زن خود را غسل دهد، اگر چه احتیاط مستحب آنست كه زن، شوهر خود و شوهر، زن خود را غسل ندهد.



مسأله 566 ـ مرد می تواند دختر بچه ای را كه سن او از سه سال بیشتر نیست غسل دهد، زن هم می تواند پسر بچه ای را كه سه سال بیشتر ندارد غسل دهد.



مسأله 567 ـ اگر برای غسل دادن میتی كه مرد است مرد پیدا نشود، زنانی كه با او نسبت دارند و محرمند، مثل مادر و خواهر و عمه و خاله یا به واسطه شیر خوردن با او محرم شده اند، می توانند از زیر لباس یا چیزی كه بدن او را بپوشاند غسلش بدهند و نیز اگر برای غسل میت زن، زن دیگری نباشد و مردهائی كه با او نسبت دارند و محرم اند یا به واسطه شیر خوردن با او محرم شده اند، می توانند از زیر لباس او را غسل دهند.



مسأله 568 ـ اگر میت و كسی كه او را غسل می دهد هر دو مرد یا هر دو زن باشند، بهتر آنست كه غیر از عورت، جاهای دیگر میت برهنه باشد.



مسأله 569 ـ نگاه كردن به عورت میت حرام است، و كسی كه او را غسل می دهد اگر نگاه كند معصیت كرده، ولی غسل باطل نمی شود.



مسأله 570 ـ اگر جائی از بدن میت نجس باشد، باید پیش از آنكه آنجا را غسل بدهند آب بكشند، و احتیاط مستحب آن است كه تمام بدن میت، پیش از شروع به غسل پاك باشد.



مسأله 571 ـ غسل میت مثل غسل جنابت است، و احتیاط واجب آن است كه تا غسل ترتیبی ممكن است میت را غسل ارتماسی ندهند، ولی در غسل ترتیبی هر یك از سه قسمت بدن را می توانند در آب كثیر فرو ببرند.



مسأله 572 ـ كسی را كه در حال حیض یا در حال جنابت مرده، لازم نیست غسل حیض یا غسل جنابت بدهند، بلكه همان غسل میت برای او كافیست.



مسأله 573 ـ مزد گرفتن برای غسل دادن میت محل اشكال است، و اگر كسی برای گرفتن مزد، میت را غسل دهد در صورتی كه قصد قربت از او متمشی نشود آن غسل باطل است، ولی مزد گرفتن برای كارهای مقدماتی غسل مانعی ندارد.



مسأله 574 ـ اگر آب پیدا نشود یا استعمال آن مانعی داشته باشد، بنابر اظهر عوض هر سه غسل، میت را یك تیمم بدهند كافی است، و سزاوار نیست ترك احتیاط به سه تیمم عوض هر سه غسل، پس احتیاط مستحب آنست كه اولاً یك تیمم بدهند عوض از مجموع اغسال و بعد برای هر غسلی یك تیمم بدهند.



مسأله 575 ـ كسی كه میت را تیمم می دهد، باید دست خود را به زمین بزند و به صورت و پشت دستهای میت بكشد، و اگر ممكن باشد احتیاط واجب آنست كه با دست میت هم او را تیمم بدهد.







احكام كفن میت

مسأله 576 ـ میت مسلمان را باید با سه پارچه كه آنها را لنگ و پیراهن و سر تا سری می گویند كفن نمایند.



مسأله 577 ـ لنگ باید از ناف تا زانو بدن را بپوشاند، و بهتر آنست كه از سینه تا روی پا برسد، و پیراهن باید از سرشانه تا نصف ساق یا تمام بدن را بپوشاند و بهتر آنست كه تا روی پا برسد، و درازای سرتاسری باید به قدری باشد كه بستن دو سر آن ممكن باشد، و پهنای آن باید باندازه ای باشد كه یك طرف آن روی طرف دیگر بیاید.



مسأله 578 ـ مقداری از لنگ كه از ناف تا زانو را می پوشاند، و مقداری از پیراهن كه از شانه تا نصف ساق را می پوشاند مقدار واجب كفن است،و آنچه بیشتر از این مقدار كه در مسأله قبل گفته شد مقدار مستحب كفن می باشد.



مسأله 579 ـ اگر ورثه بالغ باشند و اجازه دهند كه بیشتر از مقدار واجب كفن را كه در مسأله قبل گفته شد از سهم آنان بردارند اشكال ندارد. و احتیاط واجب آن است كه بیشتر از مقدار واجب كفن را از سهم وارثی كه بالغ نشده برندارند.



مسأله 580 ـ اگر كسی وصیت كرده باشد كه مقدار مستحب كفن را كه در دو مسأله قبل گفته شد از ثلث مال او بردارند، یا وصیت كرده باشد ثلث مال را به مصرف خود او برسانند، ولی مصرف آنرا معین نكرده باشد یا فقط مصرف مقداری از آن را معین كرده باشد، می توانند مقدار مستحب كفن را از ثلث مال او بردارند.



مسأله 581 ـ اگر میت وصیت نكرده باشد كه كفن را از ثلث مال او بردارند می توانند از اصل مال بردارند، و واجب است كه مقدار واجب كفن را به ارزانترین قیمتی كه ممكن است تهیه نمایند، و لازم نیست ورثه بالغ به مقدار زاید اجازه بدهند تا مقداری را كه اجازه داده اند، از سهم آنان برداشته شود.



مسأله 582 ـ كفن زن بر شوهر است، اگر چه زن از خود مال داشته باشد و همچنین اگر زن را به شرحی كه در كتاب طلاق گفته می شود طلاق رجعی بدهند و پیش از تمام شدن عده بمیرد شوهرش باید كفن او را بدهد. و چنانچه شوهر بالغ نباشد یا دیوانه باشد ولی شوهر باید از مال او كفن زن را بدهد.



مسأله 583 ـ كفن میت بر خویشان او واجب نیست، اگر چه مخارج او در حال زندگی بر آنان واجب باشد.



مسأله 584 ـ اگر هر یك از سه پارچه كفن به قدری نازك باشد كه بدن میت از زیر آن پیدا باشد، ولكن با مجموع سه پارچه، بدن میت پوشیده شود اقوی كفایت است.



مسأله 585 ـ كفن كردن با پوست مردار و چیز غصبی اگر چیز دیگری هم پیدا نشود جایز نیست. و چنانچه كفن میت غصبی باشد و صاحب آن راضی نباشد، باید از تنش بیرون آورند، اگر چه او را دفن كرده باشند.



مسأله 586 ـ كفن كردن میت با چیز نجس و با پارچه ابریشمی خالص و یا پارچه ای كه با طلا بافته شده جایز نیست، ولی در حال ناچاری اشكال ندارد.



مسأله 587 ـ كفن كردن با پارچه ای كه از پشم یا موی حیوان حرام گوشت تهیه شده در حال اختیار جایز نیست، و احتیاط واجب آنست كه با پوست حیوان حلال گوشتی هم كه به دستور شرع كشته شده میت را كفن نكنند، ولی اگر كفن از مو و پشم حیوان حلال گوشت باشد اشكال ندارد، اگر چه احتیاط مستحب آنست كه با این دو هم كفن ننمایند.



مسأله 588 ـ اگر كفن میت به نجاست خود او، یا به نجاست دیگری نجس شود چنانچه كفن ضایع نمی شود،باید مقدار نجس را بشویند یا ببُرند، اگر چه بعد از گذاشتن در قبر باشد، و اگر شستن یا بریدن آن ممكن نیست در صورتی كه عوض كردن آن ممكن باشد باید عوض نماید.



مسأله 589 ـ كسی كه برای حج یا عمره احرام بسته اگر بمیرد باید مثل دیگران كفن شود، و پوشاندن سر و صورتش اشكال ندارد.



مسأله 590 ـ مستحب است انسان در حال سلامتی، كفن و سدر و كافور خود را تهیه كند.







احكام حنوط

مسأله 591 ـ بعد از غسل واجب است میت را حنوط كنند، یعنی به پیشانی و كف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او كافور بمالند. و مستحب است به سر بینی میت هم كافور بمالند، و باید كافور سائیده و تازه باشد، و اگر به واسطه كهنه بودن، عطر او از بین رفته باشد كافی نیست.



مسأله 592 ـ احتیاط مستحب آنست كه اول كافور را به پیشانی میت بمالند.



مسأله 593 ـ بهتر آنست كه میت را پیش از كفن كردن حنوط نمایند، اگر چه در بین كفن كردن و بعد از آن هم مانعی ندارد.



مسأله 594 ـ كسی كه برای حج یا عمره احرام بسته است اگر پیش از تمام كردن طواف بمیرد، حنوط كردن او جایز نیست.



مسأله 595 ـ زنی كه شوهر او مرده و هنوز عده اش تمام نشده اگر چه حرام است خود را خوشبو كند، ولی چنانچه بمیرد حنوط او واجب است.



مسأله 596 ـ احتیاط واجب آنست كه، میت را با مشك و عنبر و عود و عطرهای دیگر خوشبو نكنند، و اینها را با كافور مخلوط ننمایند.



مسأله 597 ـ مستحب است، قدری تربت حضرت سیدالشهداء علیه السلام با كافور مخلوط كنند، ولی باید از آن كافور به جاهائی كه بی احترامی می شود نرسانند، و نیز باید تربت به قدری زیاد نباشد، كه وقتی با كافور مخلوط شد آنرا كافور نگویند.



مسأله 598 ـ اگر كافور پیدا نشود، یا فقط به اندازه غسل باشد حنوط لازم نیست، و چنانچه از غسل زیاد بیاید ولی به همه هفت عضو نرسد، احوط آنست كه اول به پیشانی و اگر زیاد آمد به جاهای دیگر بمالند.



مسأله 599 ـ مستحب است دو چوب تر و تازه در قبر همراه میت بگذارند.